Friday, August 8

Rawk Bersama TRIBAL Band 'Kemaya Betemu Sulu'

TRIBAL Band 'Kemaya Betemu Sulu'

Hari ini dengan senang hati aku nak expose salah satu band indie yang mungkin korang belum ketahui tetapi band ini perlu di hebahkan untuk pendengar lagu iban di luar sana dan aku akan exposed band ini di Seruran Pemerindang blog sekarang.

Band yang aku perkatakan adalah TRIBAL band; firstly aku nak kredit +Mag Wence di atas kerjasama beliau untuk memberi serba sedikit info. mengenai TRIBAL band.

Kenali Tribal Band:

Tribal band merupakan band bergenre Rock/ Ballad Iban yang dianggotai oleh 5 orang ahli yang merupakan pelajar dari UiTM dan berasal dari Kuching, Sarawak. Idea penubuhan Raban Tribal bermula apabila Mag Wence dan Peter iaitu pemain drum yang asal bercadang untuk menyertai pertandingan Battle Of The Band di dalam Kampus UiTM.

First single Tribal band “Kemaya Betemu Sulu”  merupakan tanda aras permulaan mereka, dimana lagu 'Kemaya Betemu Sulu' merupakan hasil rekaan serta direkod oleh Tribal band itu dengan kerjasama Gary Joseph (gitaris SULLIVAN band).

Untuk lirik lagu 'Kemaya Betemu Sulu' adalah hasil Mag Wence dan muzik (gitar) arrangement  diolah Gerald selaku  lead gitar untuk Tribal band.

Line-up Tribal band:

01. Mag Wence ( Vokalis )
02. Gerald Scott (Lead Gitar)
03. Roboster (Rhythm Gitar)
04. Immanuel Jacob (Dram)
05. Gary Joseph (Bass)

*Peter Patrick merupakan line up pemain dram asal sebelum beliau mengundur diri dan kini Immanuel menjadi selaku pemain dram Tribal band sekarang.

So korang nak dengar tak lagu single Tribal band 'Kemaya Betemu Sulu'? Tak pa aku dah pun selitkan video audio lagu single 'Kemaya Betemu Sulu' besertakan liriknya sekali. Let's rawk...

Video: Kemaya Betemu Sulu - Tribal Band



Lirik lagu Kemaya Betemu Sulu - Tribal

Sempama bulan
Bepagarka bintang
Tampak terang meruan dipuji

Tang sayau
Manah dipeda
Di keingin ati
Di juluk enda ulih

Keterubah nuan
Dipeda aku
Berat mai dilahku
Atiku belagu

[*]
Oh angin
Sepu meh isi atiku
Ngagai mimpi manis kumang atiku

[**]
Tang diatu
Nuan udah jauh
Semina ayas tinggal dalam mimpi

[***]
Penyampat nuan datai
Bakanya meh nuan pergi
Semina pengingat
Tumbuh ba ati

Nuan enda nemu
Ulih enda tua bertemu baru
Aku enda betah nuan sulu

Nuan pegi ninggalka mimpi
Baka angin mansa lalu
Ohh...

Ulang [*]

Ti tama ba dalam atiku
Ngarap iya nemu
Taja pan enda ulih
Begulai sama

Ulang [**][***]

Ulih enda tua bertemu baru
Aku enda betah nuan sulu

Nuan pegi ninggalka mimpi
Kada nuan nemu asai atiku

Ulih enda tua bertemu baru
Laban aku enda sempat madah
Ohh...Uwooh...

Ulih enda tua bertemu baru
Laban aku enda sempat madah
Arap nuan ninga lagu aku
Nemu asai atiku

Kemaya meh ulih betemu
Laban aku enda sempat madah
Nuan pegi ninggalka mimpi
Kada nuan nemu asai atiku
Sulu...

Kemaya meh ulih betemu
Aku ka madah isi atiku

Sinopsis lagu 'Kemaya Betemu Sulu' TRIBAL Band:

Mengisahkan seorang jejaka yang ingin meluahkan isi ati beliau dengan seorang gadis idaman beliau namun niat beliau tidak kesampaian kerana tidak berani meluahkan perassan kepada gadis tersebut. Walaupun berjauhan jejaka itu memasang harapan agar segala isi hati beliau akan dapat diluahkan untuk gadis tersebut

Cerita ba dalam lagu tu madahka siko laki ti keran ke siko indu ti amat bajik dipeda ba mata iya enggau iya enda berani madah ngujungka iya enda sempat madahka isi ati iya nuju indu nya.

Tajapan duai ya udah jauh ari pangan diri, laki nya semampai ngarapka duai iya ulih betemu baru dudi ila ngambika iya ulih madah isi ati ya nuju indu te dikeingin iya ngelamatu.

p/s: Aku, +Bujang Simanggang; dah layan lagu single 'Kemaya Betemu Sulu' yang dibawa oleh Tribal band, pendapat aku, lagu 'Kemaya Betemu Sulu' ada kelainan dari band-ban yang lain. Bagi yang belum mendengar +TRIBAL Band 'Kemaya Betemu Sulu'+ single apa kata korang dengar dan cuba hayati dari segi lirik dan muzik tribal band. Di harap exposed aku kali ini dapat membuka mata dan pendengar lagu iban kerana TRIBAL band merupakan band yang perlu diambil perhatian dan mungkin lagu mereka akan tersenarai untuk Cats Exposed; CATS FM.

2 comments:

 
Copyright © 2012. Seruran Pemerindang -
Powered by Namecheap · BTDesig · Privacy Policy